توکلی نیا, جمیله, سعیدی راد, مجید, کاظمی, محمد, غریبی, مجتبی. (1396). تحلیل عوامل موثر بر انگیزش شهروندان برای مشارکت در مدیریت پسماند (مطالعه موردی: منطقه 5 شهرداری تهران). فصل نامه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس, 9(33), 1-19.
جمیله توکلی نیا; مجید سعیدی راد; محمد کاظمی; مجتبی غریبی. "تحلیل عوامل موثر بر انگیزش شهروندان برای مشارکت در مدیریت پسماند (مطالعه موردی: منطقه 5 شهرداری تهران)". فصل نامه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس, 9, 33, 1396, 1-19.
توکلی نیا, جمیله, سعیدی راد, مجید, کاظمی, محمد, غریبی, مجتبی. (1396). 'تحلیل عوامل موثر بر انگیزش شهروندان برای مشارکت در مدیریت پسماند (مطالعه موردی: منطقه 5 شهرداری تهران)', فصل نامه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس, 9(33), pp. 1-19.
توکلی نیا, جمیله, سعیدی راد, مجید, کاظمی, محمد, غریبی, مجتبی. تحلیل عوامل موثر بر انگیزش شهروندان برای مشارکت در مدیریت پسماند (مطالعه موردی: منطقه 5 شهرداری تهران). فصل نامه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس, 1396; 9(33): 1-19.
تحلیل عوامل موثر بر انگیزش شهروندان برای مشارکت در مدیریت پسماند (مطالعه موردی: منطقه 5 شهرداری تهران)
1استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی
2عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
3دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی
4دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
مشارکت شهروندان در فرآیند مدیریت پسماند از طریق کاهش تولید وتفکیک پسماندها از یکدیگر در مبدأ به عنوان یکی از کاراترین و اقتصادی ترین روش های پردازشی امروزه در اغلب کشورهای دنیا صورت می گیرد. در موفقیت این رویکرد به مدیریت پسماند شهری، شهروندان نقش بسیار تاثیرگذاری دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر جلب مشارکت شهروندان در بهینه سازی مدیریت پسماند شهری انجام شده است. بدین منظور سه دسته عوامل در نظر گرفته شدند که عبارتند از ویژگی های فردی، قصد و نیت مشارکت و امکان مشارکت. جامعه آماری تحقیق کلیه شهروندان منطقه 5 شهرداری تهران می باشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، از فرمول تعیین حجم نمونه در جامعه نامحدود کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده شد. بنابراین با درنظر گرفتن سطح خطای 05/0 حجم نمونه 266 نفر برآورد گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای با 15 گویه بوده است. برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون های نرمال بودن داده ها، ضریب همبستگی و رگرسیون خطی دو متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که عواملی هم چون مسئولیت پذیری، آموزش و انگیزش شهروندان، تبلیغات، شرایط و امکانات و قوانین و مقررات بر جلب مشارکت های مردمی تاثیر مثبت و معناداری دارند.